söndag 7 augusti 2011

Vardagen

Via ett meddelande fick jag tips om att sänka kraven på städningen. Egentligen har jag inga problem med att det ligger saker här och var, men för att vi ska hitta i röran krävs viss ordning. Hemnycklarna var till exempel borta i tre månader innan jag hittade dem i en kasse för återvinning. Då var jag på god väg att kopiera nya.

Naturligtvis kan jag kapa skrivandet och ha hur mycket tid som helst för att städa och fixa med bilen. Men om jag inte skriver vet jag varken var jag börjar eller slutar. Det är ganska jobbigt att umgås med konturlösa människor. Hälsar min man.

Och vad gäller kanelbullarna är jag inte överdrivet förtjust i det heller, så det kan kvitta. Nu till hur vi gör/ska göra:

* Nästa helg rymmer jag under organiserade former. Tar in på hotell, bara mannen vet var. Ett glas vin och en penna är allt jag begär. Eventuellt ska detta vara ett kontinuerligt inslag i vardagen och lite sporadiskt tittar vi på en stuga*.

* Vi har en gemensam städdag per vecka.

* Vi gör upp ett veckoschema för mat och storhandlar. I förväg vet vi vem som ska laga middagen. Målet är att göra trippelt så mycket mat som behövs, för att kunna frysa in och äta när vi inte orkar/hinner laga mat.

* Tisdagen varje vecka är min dag då jag kan planera egna aktiviteter utan att först kontrollera om det är möjligt med familjen. För V gäller torsdagen.

*Onsdagskvällen är öronmärkt för mannen och mig.

* Vi ska göra fler roliga saker tillsammans och strunta i de tråkiga i den mån det går.

Det här låter himla bra men vi vet också att teorin och praktiken inte alltid överensstämmer. Men något ska man sikta på.

För övrigt var vi på bröllop igår och Lillen rumsterade hos farmor i 10 timmar. Det är knappt att vi tror att det är sant. Möjligheterna nu, oändliga. Kom verkligen i rättan tid, behöver snarast tanka kraft och kärlek i varandra.










*Googlar järnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar